تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق تفسیر الرحمن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

 

أَلا تَطغَوْا فى الْمِيزَانِ(8)وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسطِ وَ لا تخْسِرُوا الْمِيزَانَ(9)وَ الاَرْض وَضعَهَا لِلاَنَامِ(10)فِيهَا فَكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذَات الاَكْمَامِ(11)وَ الحَْب ذُو الْعَصفِ وَ الرَّيحَانُ(12)فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(13)

  ترجمه :

7 - و آسمان را برافراشت و ميزان و قانون (در آن ) گذاشت .8 - تا در ميزان طغيان نكنيد (و از مسير عدالت منحرف نشويد).9 - وزن را بر اساس عدل برپا داريد و در ميزان كم نگذاريد.10 - و زمين را براى خلايق آفريد.11 - كه در آن ميوه ها و نخلهاى پرشكوفه است .12 - و دانه هائى كه همراه با ساقه و برگى است كه به صورت كاه درمى آيد، و گياهان خوشبو.13 - پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد شما اى گروه انس و جن ؟

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 106

 تفسير:

آسمان را برافراشت و براى هر چيز ميزانى قرار داداين آيات همچنين ادامه بيان نعمتهائى است كه در آيات پيشين آمده بود، و چنانكه گفتيم در آن آيات به پنج نعمت بزرگ كه از مهمترين مواهب الهى است اشاره شده ، بنابراين در نخستين آيه مورد بحث به ششمين نعمت كه نعمت آفرينش آسمان است اشاره كرده ، مى فرمايد: خداوند آسمان را برافراشت (و السماء رفعها).((آسمان )) در اين آيه خواه به معنى ((جهت بالا)) باشد يا ((كواكب آسمانى )) و يا ((جو زمين )) (يعنى قشر عظيم هوائى كه گرداگرد اين كره را فراگرفته و همچون سپرى از زمين در مقابل اشعه زيانبار كيهانى و سنگهاى آسمانى حفظ مى كند، و نيز گرماى آفتاب و رطوبت برخاسته از دريا را براى تشكيل ابرها و نزول باران در خود نگاه مى دارد) هر كدام باشد موهبتى است بزرگ و نعمتى است بى نظير، چرا كه بدون آن زندگى كردن براى انسان محال است و يا ناقص .آرى نور و روشنائى كه مايه گرما و هدايت و حيات و حركت است از سوى آسمان مى آيد، باران از طريق آسمان مى بارد، و نزول وحى نيز از آسمان است .(در اين صورت آسمان مفهوم اعم از مادى و معنوى دارد).از همه اينها گذشته اين آسمان برافراشته با تمام مفاهيمش آيت عظيمى از آيات خدا است ، و در طريق معرفتش به انسانها بهترين كمك را مى كند، و هنگامى كه ((اولوالالباب )) در آن مى انديشند بى اختيار مى گويند ربنا ما خلقت هذا باطلا: پروردگارا اين دستگاه با عظمت را بيهوده نيافريده اى (آل عمران - 191).سپس به سراغ نعمت هفتم مى رود، و مى فرمايد: خداوند ميزان را قرار

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 107

داد (و وضع الميزان ).((ميزان )) به معنى هر گونه وسيله سنجش است ، سنجش حق از باطل ، سنجش عدالت از ظلم و ستم ، و سنجش ارزشها و سنجش ‍ حقوق انسانها در مراحل و مسيرهاى مختلف اجتماعى .((ميزان )) هر قانون تكوينى و دستور تشريعى را شامل مى شود، چرا كه همه وسيله سنجشند.درست است كه ((ميزان )) در لغت به معنى ترازو و وسيله وزن كردن سنگينى اجسام است ، اما مسلما ميزانى كه در اين آيه ، بعد از ذكر آفرينش آسمان به آن اشاره شده مفهوم گسترده اى دارد كه هر وسيله سنجش و همه قوانين تكوين و تشريع را فرامى گيرد، نه فقط وسيله سنجش وزن اجناس .اصولا برافراشته بودن آسمان و نظم دقيقى كه بر مليونها كره آسمانى حاكم است بدون ميزان و قوانين حساب شده اى امكانپذير نيست .و اينكه مى بينيم در بعضى از عبارات ((ميزان )) به معنى ((قرآن )) يا به معنى ((عدل )) يا به معنى ((شريعت )) يا ((ترازو)) تفسير شده است در حقيقت هر كدام اشاره به مصداقى از اين مفهوم كل و گسترده است .در آيه بعد نتيجه گيرى جالبى از اين موضوع كرده مى افزايد: ((هدف از قرار دادن ميزان در عالم هستى اين است كه شما هم ميزان را رعايت كنيد و در آن طغيان ننمائيد)) (الا تطغوا فى الميزان ).شما نيز بخشى از اين عالم عظيم هستيد و هرگز نمى توانيد به صورت يك وصله ناهمرنگ در اين جهان بزرگ زندگى كنيد، عالم نظام و ميزانى دارد، شما هم بايد نظام و ميزان داشته باشيد.اگر ميزان و قانون از عالم بزرگ برچيده شود راه فنا و نابودى پيش

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 108

مى گيرد، و اگر زندگى شما هم فاقد نظم و ميزان باشد رو به فنا خواهيد رفت .چه تعبير جالبى كه از كل عالم هستى به انسان منتقل مى شود، و قوانين حاكم بر آن عالم كبير را با قوانين حاكم بر زندگى انسان عالم صغير هماهنگ مى شمرد، و اين است حقيقت توحيد كه اصول حاكم همه جا يكى است .بار ديگر روى مساءله عدالت و وزن تكيه كرده مى گويد: ((شما وزن را بر اساس عدالت برپا داريد و در ميزان كم و كسر نگذاريد)) (و اقيموا الوزن بالقسط و لا تخسروا الميزان ).قابل توجه اينكه در اين آيات سه بار ((ميزان )) ذكر شده است ، با اينكه ممكن بود در مرحله دوم و سوم از ضمير استفاده شود، اين نشان مى دهد كه ((ميزان )) در اين سه آيه به سه معنى متفاوت است كه استفاده از ضمير جوابگوى آن نيست ، و تناسب آيات نيز چنين ايجاب مى كنند چرا كه در مرحله اول سخن از ميزان و معيار و قوانينى است كه خداوند در سراسر عالم هستى قرار داده است .و در مرحله دوم سخن از عدم طغيان انسانها در تمام موازين زندگى فردى و اجتماعى است كه طبعا دايره محدودترى دارد.و در مرحله سوم روى مساءله وزن به معنى خاص آن تكيه كرده ، و دستور مى دهد كه در سنجش و وزن اشياء به هنگام معامله چيزى كم و كسر نگذارند، و اين مرحله محدودتر است .به اين ترتيب انسجام جالبى در آيات به صورت سلسله مراتب در مساءله ميزان و سنجش به كار رفته است ، كه از دايره هاى بزرگ به دوائر كوچكتر

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 109

منتقل مى شود.اهميت ميزان به هر معنى در زندگى و حيات انسان چنان است كه هرگاه همين مصداق محدود و كوچكش يعنى ((ترازو)) را يكروز از زندگى حذف كنيم براى مبادله اشياء گرفتار چه دردسرها و هرج و مرجها دعوا و نزاعها خواهيم شد.به همين نسبت هرگاه مفاهيم گسترده تر آن حذف شود نابسامانى افزونتر و بى حساب است .از آنچه گفتيم روشن مى شود اينكه در بعضى از روايات ((ميزان )) به وجود ((امام )) (عليه السلام ) تفسير شده به خاطر آن است كه وجود مبارك امام معصوم وسيله اى است براى سنجش حق از باطل و معيارى است براى تشخيص حقايق ، و عامل مؤ ثرى است براى هدايت همچنين تفسير ميزان به ((قرآن مجيد)) نيز ناظر به همين معنى است .و به هر حال با توجه به اينكه همه اين آيات در مقام ذكر نعمتهاى الهى است روشن مى شود كه وجود ((ميزان )) چه در كل جهان هستى و چه در جامعه انسانيت و روابط اجتماعى ، و چه در كار و كسب و تجارت همه از نعمتهاى گرانبهاى خداوند است .

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 110

سپس از آسمان به زمين مى آيد و مى فرمايد: ((خداوند زمين را براى زندگى انسانها آفريد)) (و الارض وضعها للانام ).((اءنام )) را بعضى به معنى ((انسانها)) و بعضى به معنى ((انس و جن )) و گاه آنرا به معنى ((هر موجود ذى روح )) تفسير كرده اند.البته جمعى از ارباب لغت و مفسران آنرا به مطلق ((خلق )) نيز تفسير كرده اند ولى قرائن موجود و خطابهاى سوره كه متوجه انس و جن است نشان مى دهد كه منظور از آن در اينجا همان انس و جن است .آرى اين كره خاكى كه در اينجا به عنوان يك موهبت مهم الهى ذكر شده و در آيات ديگر از آن به عنوان ((مهاد)) (گهواره ) ياد كرده ، قرارگاه مطمئن و آرام و آمادهاى است كه براى غالب ما اهميتش در حالت عادى درك نمى شود، اما هنگامى كه يك زمين لرزه كوچك همه چيز را به هم مى ريزد، و يا يك آتشفشان ، شهرى را زير مواد مذاب و دود آتش ‍ دفن مى كند، به اين حقيقت پى ميبريم كه اين زمين آرام چه نعمت و بركتى است ، مخصوصا اگر به آنچه دانشمندان درباره سرعت حركت زمين به دور خود، و به دور آفتاب ، گفته اند بينديشيم اهميت اين آرامش ‍ در عين حركت سريع و سرسام آورش ، نه يك حركت بلكه انواع مختلف حركت ، روشنتر مى شود.تعبير به ((وضع )) در مورد زمين در برابر ((رفع )) در مورد ((آسمان )) علاوه بر لطف خاصى كه در اين مقابله است اشاره پرمعنائى به تسليم بودن زمين و منابع آن در مقابل انسان است ، همانگونه كه در آيه 15 سوره ملك مى خوانيم : هو الذى جعل لكم الارض ذلولا فامشوا فى مناكبها و كلوا من

 

تفسير نمونه جلد 23 صفحه 111

رزقه : ((او كسى است كه زمين را رام و مسخر شما قرار دارد، در جاده ها و طرق مختلف آن حركت كنيد، و از رزق الهى كه در آن آفريده شده است استفاده كنيد)).و به اين ترتيب هشتمين نعمت بزرگ را در اين سلسله مشخص ‍ مى سازد.در آيه بعد به سراغ نهمين و دهمين نعمت كه بخشى از مواد غذائى انسان را تشكيل مى دهد رفته ، مى گويد: ((در زمين ميوه ها و نخلهاى پرشكوفه است )) (فيها فاكهة و النخل ذات الاكمام ).((فاكهة )) به معنى هر گونه ميوه است (چنانكه راغب در مفردات گفته ) و اينكه بعضى آنرا به معنى همه ميوه ها به استثناى خرما و رطب تفسير كرده اند دليلى ندارد جز اينكه ((نخل )) به صورت جداگانه در آيه ذكر شده است ، در حالى كه ممكن است اين تكرار به خاطر اهميتى باشد كه در نخل و خرما است ، در ذيل آيه 11 سوره نحل و آيه 25 سوره مريم بحث مشروحى درباره فوائد خرما از نظر غذائى و مواد مختلف حياتبخش آن داشته ايم ).((اكمام )) جمع ((كم )) (بر وزن جن ) به غلافى مى گويند كه ميوه را مى پوشاند و كم (بر وزن قم ) به معنى


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file17_1384186_2054.zip58.7k





دسته بندی محصولات فروشگاه

filesell filesell