تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق از سقيفه تا قتل عثمان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 20

 

از سقيفه تا قتل عثمان

سرشت حق‌جوي انسان

حس حق‌خواهي انسان، مهمترين تضمين كننده بقاي انسانيت است. پافشاري شگفت‌انگيز گروه‌هاي انساني و بسياري از دانشمندان جهان بر مسايلي چون جانشيني پيامبر اكرم(ص) نشان دهنده آن است كه:

انسان در پي اثبات و توجيه باورهاي خويش است و همه نيروهاي حياتي را بسيج مي‌كند تا گذشت قرن‌ها گرد فراموشي بر موضوع مورد اعتقادش نپاشد.

حق بدان علت كه حق است، هرچند جنبه اعتقادي نيز نداشته باشد، مورد دفاع جدي نوع انسان است، تا آنجا كه بسياري از متفكران ملل غيرمسلمان در موضوع خلافت و «بيان حق» و شخصيت مردان صحنه خلافت، با انديشه، منطق و استدلال وارد ميدان مطالعه، تحقيق و اظهارنظر شده‌اند، چنانكه همه انسان‌هاي آگاه هنوز از حكم نادرست عليه سقراط، گاليله و ... تاسف مي‌خورند.

در مسايل تاريخي،‌ آنچه از اصل پژوهش اهميت دارد، جلوگيري از حاكميت احساسات در نتيجه‌گيري از تحقيق و استفاده ناروا از پژوهش است. بي‌ترديد تكيه بر منابع اصلي و مورد قبول در مسايل اخلاقي مورد پژوهش و بهره‌گيري از روش علمي و بررسي جوانب مساله در تحليل‌ها و استنتاج‌ها، بسياري از حساسيت‌ها را كاهش مي‌دهد و راه استفاده نارواي دوستان نادان و دشمنان حيله‌گر را مسدود مي‌سازد.

در بررسي واقع‌بينانه، رخدادهاي بعد از رحلت پيامبر(ص)، به طور طبيعي بازگشت به گذشته و طرح چند پرسش مناسب است:

ضرورت و انگيزه نياز به جانشين چيست؟

انتظار خردپسند از پيامبر(ص) در اين زمينه چه بوده است؟

معناي پيشوايي امت در جانشيني و وظايف ولي امر مسلمانان بعد از پيامبر(ص) چيست؟

هرچند علم كلام عهده‌دار پاسخ به چنين پرسش‌هايي است، اشاره‌اي كوتاه بدين پاسخ‌ها ضروري است. زيرا: ‌اين مباحث در تبيين ورود صحيح به مطالب اصلي اين فصل نقشي تعيين كننده دارد.

برخي از دلايل نياز به جانشيني پيامبر(ص) عبارت است از:

دلايل و فلسفه بعثت پيامبران(ص)، مانند قانون ثابت و ضروري هدايت عمومي؛

نياز جامعه به زمامدار؛

لزوم ارتباط بين عالم ربوبي و عالم انساني؛

تفسير و بيان اصول كلي دين و آيات قرآني؛

تاكيدهاي قرآن بر نقش جانشين پيامبر(ص) در تكميل دين و اتمام نعمت.

سيره مستمر پيامبر(ص) چنان بود كه در سفرهاي كوتاه مدت يا چند روزه، براي خود جانشين تعيين مي‌كرد. پس چگونه ممكن است در سفر طولاني و بدون بازگشت (مرگ) امت را بدون راهنما و رهبر رها سازد؟ آيا معقول است شخصيتي كه عقل كل به شمار مي‌آيد، دين را نسخه شفابخش بشر در همه زمان‌ها مي‌دارند،‌ از خود آنان مهربان‌تر بوده، براي سعادت و هدايتشان سخت‌ترين آزارها را به جان خريده است، در به ساحل نجات رساندن امت و ثمربخش كردن دين تدبيري نيانديشيده باشد؟! آيا ساحت مقدس شخصيت والا و ممتاز نبي اكرم(ص) چنين كوتاهي را بر مي‌تابد؟!

با عنايت باينكه سيره ديگران پيامبران(ص) نيز بر انتصاب جانشين شايسته دللت دارد، آيا ناديده گرفتن اين امر از سوي پيامبر خاتم(ص) كوتاهي در انجام رسالت شمرده نمي‌شود؟! راستي پيام نص قرآن كه با تاكيد «بلغ» و تهديد «ان لم تفعل» و تضمين و تامين «والله يعصمك» ثمره 23 سال تلاش و تبليغ را در گرو آن قرار مي‌دهد، چيست؟

هر پژوهشگر منصف و مسلمان حق‌طلب جا دارد از خود بپرسد: ماموريتي كه اگر پيامبر(ص) انجام نمي‌داد، همه دستاوردهاي رسالتش نابود مي‌شد، چه بود؟

بي‌ترديد اموري چون ابلاغ توحيد، معاده، روزه، قوانين اقتصادي، اتحاد سياسي و مرزبندي اعتقادي با كفار نمي‌تواند پاسخ اين پرسش به شمار رود، زيرا همه اين موارد بيشتر در آيات متعدد بيان شده بود. از سوي ديگر، حتي اعلان محبت به يكي از ياران فداكار و با اخلاص پيامبر(ص) نيز نمي‌تواند پاسخ اين پرسش باشد. چون اين مساله به مقدمه اعتراف گرفتن از مردم به عنوان «اولي به تصرف» نيازمند نيست.

در موقعيتي كه:

منافقان انديشه كودتا در سر دارند؛

گروهي با ادعاي دروغين نبوت در اطراف مدينه طبل نافرماني و ارتداد مي‌كوبند؛

پيامبر(ص) مسافر سراي ديگر است.

جز تعيين جانشين، كدام مساله انتظار مي‌رود؟ جز ابلاغ رسمي و عمومي امامت و رهبري، چه چيز مي‌تواند همسنگ رسالت و نبوت قرار گيرد؟ در حالي كه عايشه، ابوبكر و عمر و عبداله (فرزند عمر) به لزوم تعيين جانشين و سرپرست براي جانشينان بعد از پيامبر تاكيد داشته‌اند، آيا مي‌توان گفت كه پيامبر(ص) ـ‌ با توجه به شناختي كه از اصحاب داشته و اهميتي كه براي دين و لزوم استواري و ماندگاري آن به دور از تحريفات و انحرافات قائل بوده است ـ به ضرورت تعيين جانشين پي نبرده باشد؟ چنانكه خواهد آمد، ابوبكر طي وصيتي براي بعد از خود جانشيني را تعيين و معرفي كرد؛ عمر نيز با اذعان به ضرورت انتخاب جانشين، جانشيني يكي از شش نفر از اعضاي انتخابي‌اش را پذيرفت.

عبداله بن عمر به پدرش گفت: مردم مي‌گويند تو نمي‌خواهي كسي را جانشين خود سازي؟!‌ اگر تو ساربان يا چوپاني مي‌داشتي، او نزد تو مي‌آمد و شتران يا گوسفندانت را همين گونه رها مي‌كردي،‌ بي‌ترديد مي‌گفتي چوپان مقصر است. اگر كسي را براي سرپرستي بندگان خدا بجاي خويش تعيين نكني، چون نزد خدا روي، چه پاسخ مي‌دهي؟!

اين ابي‌الحديد معتزلي، هنگامي نقل گفتگوي خود با نقيب علوي درباره مساله خلافت و رويداد سقيفه مي‌گويد: به نقيب گفتم دلم راضي نمي‌شود بگويم اصحاب پيامبر(ص) گناه كردند و برخلاف گفته او گام برداشته، نص «غدير» را زير پا نهادند. نقيب در جواب گفت: دل من راضي نمي‌شود بگويم: «پيامبر(ص) اهمال كار بود و امت را همين گونه بي‌سرپرست رها كرد و رفت». چگونه ممكن است براي پس از مرگش كسي را امير مسلمانان قرار ندهند.

عايشه ـ همسر پيامبر(ص) ـ به عبدالله بن عمر گفت: پسرم، سلام مرا به پدرت برسان و بگو: امت محمد(ص) را بي‌سرپرست رها مكن. كسي را در ميان آنان جانشين خود ساز ... مي‌ترسم آشوب برپا شود.

با عنايت به آنچه اشاره شد، آيا مي‌توان گفت كه سقيفه منشاء و زيرساخت‌هاي تاريخي دارد و بازيگران آن براي رسيدن به اهداف خود از نظريه «قرآن بسندگي» بهره برده‌اند. بر اين اساس، تاكيد پيامبر(ص) بر امر پيشوايي امت بعد از خود در مواضع و زمان‌هاي مختلف نيز به سبب همين تحركات پشت پرده بوده است.

سوال اين است: وقتي چنين افرادي لزوم تعيين جانشين رهبر را دريابند، چگونه ممكن است پيامبر اكرم(ص) ضرورت و اهميت كار در نيابد و در اين خصوص چاره‌اي نيانديشيد؟!

آيا مي‌توان گفت انكار تعيين جانشين از جانب پيامبر(ص)، به نگرش منكران به شان معنوي و شخصيت سياسي و اجتماعي پيامبر اكرم(ص) بازگشت مي‌كند؟! اگر كسي يا گروهي معتقد بود «پيامبر(ص) فقط در تلقي وحي و حداكثر ابلاغ آن عصمت دارد و سخن او نيز فقط در مسايل اخروي حجت است و مردم عادي در امور دنيا از او عالم‌ترند»، مجالي براي قبول


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file39_1384438_3683.zip78.3k





دسته بندی محصولات فروشگاه

filesell filesell