تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود پاورپوینت رباط ها و بررسي نمونه هاي آن

دانلود پاورپوینت رباط ها و بررسي نمونه هاي آن

سابقه تاريخي رباطها    

معماري رباطها  تقسيم بندي رباطهاي ايران    

بررسي انواع رباط هاي حياط دار  مناطق مركزي ايران 

 گذري بر قصر بهرام

 

از جمله يادگارهاي پر ارزش معماري ايران رباطهاست كه از روزگار كهن به دلايل  گوناگون و ارتباطي  چون جريانات  اقتصادي ، نظامي  ، جغرافيايي  و مذهبي  بنياد گرديده  و در ادوار مختلف  بتدريج توسعه و گسترش  يافته است. عملكرد هاي گوناگوني كه  رباطها در گذشته بعهده  داشته اند  باعث شده است نامهائي ما نند كاربات – ساباط – خان و اين در فرهنگ لغات داده شود كه  در اصل داراي  وظايف  مشابهي مانند رباطها  بوده  ولي از نظر  خصوصيات  و معماري  هر يك داراي  ويژگي هاي  متفاوت  بوده اند . با  توجه  به  كار برد ‎ وتوسعه گسترش رباطها درايران مي توان علل پيدايش رباطها را  نيازاساسي و حمايت  كاروانيان دانست ، بنابراين بناهاي مشابهي كه با نامهاي مختلف احداث گرديده به احتمال زياد  بهمين منظور و هدف بوده  است. بر طبق تاريخ ، بنياد كاروانسراها در ايران از زمان هخامنشي آغاز مي شود.

هر دوت مورخ يوناني دركتاب پنجم خود ازساختمانهايي گفتگو ميكند كه توسط هخامنشيان  بين شوش و سارد ساخته شده بود ، هردوت ازيكصد و يازده  بناي  شبيه  كاروانسرا ( چاپارخانه) نام  مي برد  كه  در   فاصله حدود  دو هزار و پانصد  كيلومتر بين پايتخت هخامنشي و سارد بنا  گرديده  بود و كاروانيان  اين فاصله را در طي سه ماه طي مي كردند .ازدياد توقفگاه ها يا  رباطها در گذشته براي  راههاي  ارتباطي  و جريانات  اقتصادي  كشور كه مورد  توجه و علاقه حكومت  بوده  ،  مي باشد  . مطالعه راههاي ارتباطي و جاده هاي بازرگاني و نظامي  و نتايج تحقيقات  وكاوشهاي باستان شناسي معلوم مي دارد كه از گذشته دور نياز  وافري  به ايستگاه هاي  بين راهي و امنيت و رفاه كاروانيان احساس مي شده است.  گرچه ساختمان يا بناي ساخته شده اي از اين گونه كاروانيان از عهد هخامنشي بجاي نمانده ، ولي كاوشهاي علمي  در آينده  اينگونه  مراكز  و ايستگاه هاي ارتباطي را شناخته و نحوه معماري آن را روشن خواهد ساخت.       

دردوره طولاني سلسله اشكانيان درايران و  حوزه   نفوذ  و اقتدارشان  يعني  از شرق (استپ آسياي مركزي) تا منطقه تحت نفوذ آنان  در غرب يعني  بين النهرين  ايستگاه هاي  ارتباطي  و رباطهائي  وجود  داشته است . همانطوريكه ميدانيم هنر و معماري عهد  اشكانيان    كاملا شناسائي  و  تحقيق نگرديده  وبخصوص ويژگي هاي معماري و تزئينات معماري   آن ناشناخته مانده پس بنابراين نمي توان در حال حاضر ازنحوه معماري يا توسعه رباط عهد پارتي نظريه اي را ارئه داد .

ولي با مقايسه قلاع و شهرهاي اشكاني كه اخيرا در دشت گرگان شناخته شده ‎ميتوان  گفت  احتمالا  رباطهاي  آن  زمان  از خشت و آجر بوده و بصورت مربع و مستطيل  بنا  گرديده و بر طبق شيوه معماري آن زمان داراي ايواني بوده كه محور اصلي بنا است و از پشت ايوان فضاي باز حياطي شكل وجود داشته و اطاقها واطراق گاه  در اطراف حياط ساخته مي شده است . در دوره ساساني  اهميت  زيادي به ايجاد راهها و همچنين امنيت جاده ها داده شده ، از جمله اين رباطها مي توان رباط دروازه گچ ، كنار سياه در استان فارس ، دير گچين و رباط انوشيرواني را در امتداد جاده ابريشم نام برد. در دوره اسلامي تحولات چشمگيري در احداث كاروانسراها به وجود آمد و همانطور يكه قبلا گفته شد در ارتباط با مسائل اقتصادي ، مذهبي و نظامي احداث اينگونه بناها وارد مرحله جديدي شد و شكل تازه اي بخود گرفت .   

 

 

 

فایل پاورپوینت 37 اسلاید


اشتراک بگذارید:

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2004684_6774.zip1.6 MB





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell