تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق خودشناسي

دانلود تحقیق خودشناسي

فهرست

عنوان                                                                            صفحه

چكيده ..............................................................................................................................................

مقدمه ..............................................................................................................................................

واژه شناسي ....................................................................................................................................

خودشناسي و اصطلاحات آن .....................................................................................................

تفسير از خود بيگانگي و انواع آن ..............................................................................................

آشنا ساختن انسان با خويشتن .................................................................................................

اهميت خودشناسي در قرآن كريم ............................................................................................

انسان و شناخت هاي كاذب و فريبنده ....................................................................................

انسان و خداشناسي ......................................................................................................................

ارزش و مقام انسان .......................................................................................................................

ويژگي‌هاي انسان كامل در قرآن ...............................................................................................

خداشناسي در كلام حضرت علي (ع)........................................................................................

نگاهي به سيماي انسان كامل و ويژگيهاي او از ديدگاه نهج البلاغه ................................

انسان و دشمن شناسي ................................................................................................................

دشمن داخلي .................................................................................................................................

ناكثين و شيوه حضرت علي (ع) در برخورد با آنان ..............................................................

سيماي ناكثين ...............................................................................................................................

نتيجه گيري ...................................................................................................................................

پي نوشتها .......................................................................................................................................

فهرست منابع .................................................................................................................................

 

 


واژه شناسي

درباره واژه نفس آمده است.

نفس (بر وزن فلس) در اصل به معني ذات است. طبرسي ذيل “و ما يخدعون الا انفسهم” بقره : 9 فرموده : نفس سه معني دارد يكي بمعني روح ، ديگري به معني تاكيد مثل “جائني زيد نفسه” سوم بمعني ذات و اصل همان است.

نفس در قرآن مجيد نيز به چند معني به كار رفته است .

  • روح مثل “الله يتوفي النفس الا نفس حين موتها” خدا ارواج را در حين موت از ابدان مي‌گيرد و روحي را كه بدنش نمرده در وقت خواب قبض مي‌كند ، آنگاه روحي را كه در خواب گرفته نگاه مي‌دارد. اگر مرگ را بر صاحب آن نوشته باشند و ديگري را تا وقتي معين به بدن مي‌فرستد.
  • ذات و شخص . مثل “واتقو يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا” بقره : 48 بترسيد از روزيكه كسي از كسي كفايت نميكند.
  • در آياتي نظير “و ما ابري نفسي ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربي” يوسف : 53 . “و نفس و ما سواها . فالهمها فجورها و تقويها” شمس: 7و8 . ميشود منظور تمايلات نفساني و خواهشهاي وجود انسان و غرائز او باشد كه با اختياري كه داده شده ميتواند آنها را در مسير حق يا باطل قرار دهد.
  • قلوب و باطن . در آياتي نظير “واذكر ربك في نفسك تضرعا وخيفه” اعراف : 205. و تخفي في نفسك مالله مبديه احزاب : 37 . مراد از نفس و نفوس در اين آيات بايد قلوب و باطن انسانها باشد.
  • نفس به معني بشر اولي در آياتي مانند “يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا كثيرا و نساء” سوره نساء : آيه 98 : انعام – 189 : اعراف

 

واژه الله

الله : ] ال لا[ (اخ) خداي سزاي پرستش (مهذب الاسماء) (ترجمان علامه تهذيب عادل) . علم است براي ذات واجب الوجود. (متن الفه) نام خداوندي تبارك و تعالي ، اصل اين كلمه الاه (= اله) بود. علم است كه به معبود حق دلالت دارد. چنانچه جامع معاني همه اسماء الحسني مي‌باشد ، نامي ازنام‌هاي خدا . لفظ جلاله. 1

بايد دانست كه در اين كلمه صفت بخصوص از صفات حق تعالي منظور نيست و آن فقط علم ذات باري تعالي است ، ولي التزاما بجميع صفات خدا دلالت مي‌كند و شايد از اين جهت گفته‌اند : الله نام ذات واجب الوجودي كه جامع تمام صفات كمال است و اين لفظ مبارك مجموعا دو هزار و هفتصد و دو بار در قرآن مجيد آمده است و پنج بار “اللهم ” و بقيه “الله” (المعجم المفرس) وجود حق تعالي و توحيد قرآن تعريف نكرده است و نشان نداده است. 2

 

واژه عدّو

عدو : دشمن كه در قلب به انسان عداوت دارد و در ظاهر مطابق آن رفتار مي‌كند “ان الكافرين كانوا لكم عدوا مبينا” نساء : 101 .

ان الشيطان للانسان عدو مبين) يوسف : 5

به قول راغب دشمن 2 جور است يكي آنكه بشخص عداوت دارد و بقصد دشمني است مثل : “فان كان من قوم عدو لكم” نساء : 92

ديگري آن كه به قصد عداوت نيست بلكه وي حالتي دارد كه شخص از آن متاذي مي‌شود چنانكه از كار دشمن ، مثل “فانهم عدو لي الا رب العالمين”

بعضي موارد از عداوت دشمني ظاهر و از بعضا عداوت و كينه قلبي است گرچه عداوت بمعني تجاوز قلبي است در اقرب موارد گفته : عداوت به معني خصومت و دوري است بقولي آن اخص از بغضاء است كه هر عدو مبغض است و گاهي آنكه دشمن نيست مبغض است.3

در آيه “و لا تعاونوا علي الاثم والعدوان” مائده 20 : عدوان چنانچه از راغب نقل شده است و در المنار ذيل آيه فوق گفته عدم رعايت عدالت در رفتار و معامله با ديگران لذا بهتر است آن را ظلم معني كرد يعني در گناه ظلم همديگر را ياري نكنيد.

 

خودشناسي و اصطلاحات آن

اصطلاحاتي كه براي شناخت خود بايد مورد توجه قرار گيرد عبارتند از:

1-حيات : عالي ترين محصولي كه كارگاه طبيعت توليد مي‌كند ، اين پديده با قطع نظر از ماهيت شگفت انگيزي كه دارد ، داراي مختصات عمومي و روشني است كه آن را از ساير اجزاء عالم طبيعت مشخص مي‌نمايد. مانند احساس ، لذت و الم ، آماده نمودن محيط براي زيست توليد نسل ، مقاومت در مقابل عوامل مزاحم و .. همه جانداران در اين پديده مشترك مي‌باشند.

2-جان : مانند خمير مايه حيات براي جانداران است ، يا حيات در چهره احساس ملايم و ناملايم جان ناميده مي‌شود.

3-خود : عامل مديريت حيات است كه تنظيم روابط حيات را با محيط طبيعي و با ساير موجودات پيرامون خود بعهده مي‌گيرد.

4-من : از آنهنگام كه خود مورد آگاهي قرار مي‌گيرد و مي‌تواند از “جز خود” تفكيك شود. من و خود باعتبار ابعاد و كيفيات مختلف ، با توصيفات گوناگوني متنوع ميگردد ، مانند من اجتماعي ، من برتر ، من طبيعي ، من ايده آل، من مجازي و من حقيقي …

5-روان : اصطلاحي است براي آن حقيقت واحد دروني كه داراي فعاليت‌ها و خواص و نمودهاي مخصوص مي‌باشد كه در علوم گوناگون رواني مورد بحث و تحقيق قرار مي‌گيرند.

بنظر مي‌رسد كه تفاوت چهره من و روان در وضع پويايي روان است كه عبارت است از تحرك دائمي و دگرگوني مستمر كه در من حكمفرما است. اگر اولين استعمال كنندگان اين اصطلاح باين معناي پويايي من توجه داشته و آن را روان اصطلاح كرده‌اند ، توجهي فوق العاده با ارزش داشته‌اند. جلال الدين مولوي در توضيح انديشه و امعان كه بمعناي دقت در تفكر است ، چنين مي‌گويد:

چيست امعان ؟ چشمه را كردن روان    چون ز تن وارست گويندش روان

6-روح : جنبه عالي روان كه وابستگي آن را به جهان مافوق طبيعت محسوس نشان مي‌دهد ، روح ناميده مي‌شود. البته دو اصطلاح روح و روان گاهي بطور مترادف بجاي يكديگر هم بكار برده مي‌شوند.

7-ذات : اصطلاحي است داراي معناي عمومي كه در مقابل جهان عيني بكار مي‌رود و اغلب مترادف با ماهيت است.

 

تفسير از خود بيگانگي و انواع آن

از خود بيگانگي عبارت از فقدان خود يا بعضي از عناصر خود ، در مجراي تاثر از عوامل رباينده‌اي كه دست به كار مي‌شوند و انسان را از خود بيگانه و محروم مي‌سازند. با نظر به قرار گرفتن خود در مجراي دگرگوني‌ها و مورد آگاهي يا مجهول بودن آن ، هشت معاني مختلفي را براي “از خود بيگانگي” مطرح مي‌گردد.

الف) جهل و ناآشنايي با خود

متاسفانه “از خود بيگانگي” به اين معنا با نظر به عوامل فردي و تربيت‌ها و انگيزه‌هاي اجتماعي و محيطي با انواع گوناگونش اكثريت چشمگير انسانها و در برگرفته است.

هيچ ايده ئولوژي و مكتبي مادامي كه نتواند آيينه صيقلي شده‌اي براي شناساندن خود انسانها به دست بگيرد و سپس بايستي‌ ها و شايستي‌ها خود را عرضه نمايد ، كار قابل توجهي انجام نخواهد داد.

با اين حال چگونه مي‌توان “از خود بيگانگي” ناشي از خود ناآشنايي را از قلمرو انساني ريشه كن كرد ؟

حيات آدمي اين مختص شگفت انگيز را دارد كه همواره بمقدار حد اكثر توانايي در معرفت كه فلسفه بنيادين هستي او را روشن بسازد باضافه تعهد در آن مقدار از معرفت “آشنايي با خود” پيدا كرده و از درد “از خود بيگانگي” نجات پيدا مي‌كند. بارقه‌هايي از حيات همواره افق حيات را بآن اندازه كه ميدان تكاپو براي كمال را باز كند ، روشن مي‌سازد.

 

ب) خودباختگي (خود را در ديگران ديدن)

اين نوع “از خود بيگانگي” از دو پديده اساسي ناشي مي‌گردد :

  • برون گرايي مفرطي است كه جز خود را با امتيازات حياتي رنگ آميزي مي‌نمايد و در جاذبه آن امتيازات بهر سو كشيده مي‌شود. اين كشش موجب طرد شدن خود مي‌گردد. تنها راه چاره اين نوع “از خود بيگانگي” اثبات اين حقيقت است كه هيچ امتيازي در جز خود كه براي خود نسبي و موقت است (و بدون رنگ آميزي با امتياز مطلق كه از مختصات خود ميباشد ، امكان پذير نيست) نبايستي عامل ربوده شدن خود بوده باشد. اين موفقيت بسيار بزرگ و سازنده ، در نتيجه ارزيابي واقعي امتيازاتي خواهد بود كه نشان مطلق بودن آنها را در برابر خودهاي انساني از پيشاني آن امتيازات محو بسازد. بدست آوردن اين موفقيت بزرگ در همه جوامعي كه انسان و عظمت‌هاي او در آن شناخته شده است امكان پذير و قابل بهره برداري مي‌باشد.

 

 

 

فایل ورد 46 ص


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2014138_3659.zip54k





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell