تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق نقش مدرسه در رشد بدني، عاطفي، عقلاني، اجتماعي و شخصيت كودك

دانلود تحقیق نقش مدرسه در رشد  بدني، عاطفي، عقلاني، اجتماعي و شخصيت كودك

بعد از خانواده، عامل بسيار مؤثر در رشد و تكامل كودك، به ويژه در جامعه هاي كنوني آموزشگاه است. امروزه بيش از هر زمان ديگر، آموزشگاه در زندگي فرد تأثير دارد، زيرا بيشتر مردم چند سالي از عمر خود را در آموزشگاه گاهي در دانشگاه مي گذرانند به طوري كه مي توان گفت تقريباً 4/3 زنگي انسان در عصر حاضر در آموزشگاه سپري مي‌شود. بهترين گواه اهميت تأثير آموزشگاه در رشد و تكامل كودك، اين است كه او آنچه را در مدرسه ياد مي گيرد در زندگي به كار مي برد.

هر كودك براي اينكه ميان خود و ديگران بستگي فكري برقرار كند ناچار است لااقل خواندن و نوشتن را ياد بگيرد و در هر قدمي از زندگي از آنها استفاده كند. البته، نبايد تصور كرد كه يادگيري به آموزشگاه محدود است بلكه در تمام عمر ادامه دارد و آنچه را كه شخص ياد مي گيرد جزئي از توانايي او را براي سازگاري با محيط تشكيل مي دهد زيرا اساس و پايه زندگي بر استعداد و يادگيري مبتني است.

دانش آموزان در دوران تحصيل به خصوص در دوره دبستان و نيمه اول دبيرستان در حال رشد مي باشند و مرتباً تغييراتي در آنها ايجاد مي گردد. اين تغييرات چون نيازهايي را به دنبال مي آورد، تربيت و آموزش خاصي را ايجاب مي كند. آشنايي به اصول رشد و نيازهاي دانش آموزان در سنين مختلف مسؤلان آموزشي را در شناسايي كودكان و فهم و درك آنها كمك مي كند و موجب مي شود كه در طرح ريزي برنامه هاي آموزشي و تربيتي نيازهاي آنها را مورد نظر داشته باشند و دامنه انتظارات و توقعات خود را از كودك و نوجوان متناسب با سن و موقعيت او را محدود سازند، زيرا امر يادگيري به ميزان آمادگي ناشي از اثر بلوغ بستگي دارد.

اينك بعضي از راه هاي تأثير و نفوذ آموزشگاه در رشد و تكامل كودك را به اختصار مورد بحث قرار مي دهيم.

رشد بدني

روانشناسي جديد، رفتارها و فعاليت هاي فرد را به صورت تركيبي، كلي، و بدون تقسيم آنها به نفسانيات و بدنيات، مورد مطالعه قرار مي دهد. به همين سبب، آموزش و پرورش جديد كه مبتني بر اصول روانشناسي جديد است توجه به بدن كودكان را از مهمترين و اساسي ترين وظايف معلم و مربي مي داند. برخلاف سابق كه جز انباشتن ذهن كودكان ا معلومات گوناگون و متعدد به خاطر پرورش عقل و روان آنها، هدفي وجود نداشت. روانشناسي كودك به ما ثابت مي كند كه هرگز نبايد از رشد بدني انسان غافل شد، زيرا چگونگي رشد و نمو بدن، تأثير زيادي در چگونگي رشد و نمو عقلي و شخصيت دارد.

همچنين، تجارب روانشناسي، درستي مثل معروف «عقل سالم در بدن سالم است» را كاملاً ثابت مي كند و منظور از بدن سالم، بدني است كه تمام اعضاي آن وظايف خود را بهتر و به موقع انجام دهند. وظيفه معلم و مربي است كه رفتار كودك را از هر دو جنبه «بدني و عقلي» پرورش دهد وگرنه يكي را بيش از اندازه مورد توجه قرار داده از ديگري غافل نگردد و به اين اصل معتقد باشد كه انسان وقتي منطقي فكر مي كند و در حل مشكلات زندگي موفق مي شود كه بدن سالم داشته باشد وگرنه از شخص عليل و مريض هرگز نمي توان فكر درست انتظار داشت. لابار (La Barre) زيست شناس معروف مي گويد: «طبيعت بشري» شخص از نوع بدني كه او دارد سرچشمه مي گيرد، از اين رو هر كس كه با اشخاص مخصوصاً كودكان و نوجوانان كار مي كند، بايد نمو و تغييرات بدن انسان را بداند. بهترين فرصت براي پرورش بدني كودكان، ساعت هاي ورزش است كه از نظر تعليم و تربيت به اندازه مواد درسي ديگر ارزش دارد و از اتلاف بيهوده آن ساعت ها بايد جداً خودداري شود.

ولي بايد دانست ورزش كه در برنامه تحصيلي به عنوان وسيله پرورش تن، منظور شده است هدف اصلي، همان پرورش عقل و شخصيت كودك است. به سخن ديگر، ورزش وقتي مفيد خواهد بود كه به پرورش عقلي و بهداشت تن و روان كمك كند. در اينكه منظور از رشد بدني چيست نظريات گوناگوني اظهار شده اند، بعضي آن را تغييرات كمي بدن و گروهي تغييرات كيفي و برخي تركيب همه اين خصايص دانسته اند و با مطالعه آنها مي توان رشد بدني را چنين تعريف كرد:

مجموعه تغييرات تشريحي و فيزيولوژيك است كه در زندگي پيش از تولد و نزديكي پيري رخ مي دهند.


رشد حركتي و عضلاني:

رشد و تكامل كودك از لحاظ حركت يعني رشد، نيرو، سرعت و دقت او را در به كار بردن بازوها و ساق ها و عضلات ديگر، اهميت خاصي در رشد عمومي او دارد. از طرف ديگر، رشد حركتي كودك با رشد عقلي او بستگي كاملي دارد. بدين معني كه فعاليت‌هاي حركتي كودك در بيشتر رفتارهاي عقلي و هوشي او كاملاً مؤثرند زيرا با چشم و دست خود، دنياي محيطش را كشف و بررسي مي كند. رفتار حركتي كودك سبب مي شود كه با ديگران روابط اجتماعي برقرار كند و روش هاي همكاري را ياد بگيرد.

حركت هاي كودك را مي توان به دو دسته تقسيم كرد:

دسته اول: آنهايي هستند كه به عضلات بزرگ بدن مربوطند و اين حركات در مراحل اوليه بدون نظم و ارتباط ميان آنها انجام مي گيرد يعني يك عده حركاتي هستند كه هيچگونه تعادل و سازگاري حركتي در آنها مشاهده نمي شود. كودك به تدريج مي تواند بر اين حركات تسلط يافته، آنها را كنترل كند و اين امر به نضج و تمرين او بستگي دارد. از اين رو، بايد مراكز تربيتي به ويژه كودكستان ها، فرصت هاي زيادي جهت حركات گوناگون، براي كودكان آماده سازند، و اسباب و وساي متنوع و بيشتر كه كودكان را در بازي و به كار بردن اعضاي گوناگون بدن كمك كنند در اختيارشان بگذارند. زيرا از اين راه است كه كودكان عضلات خود را تقويت كرده، مهارت هاي حركتي گوناگون كسب مي كنند.

دسته دوم: حركاتي هستند كه به عضلات كوچك بستگي دارند كه از آن جمله «نوشتن» است. كودك عادي در چهار سالگي مي تواند قلم يا قطعه گچي به دست گرفته خطوط نادرست ترسيم كند و علت آن، عجز او از تسلط بر عضلات كوچك است. وقتي كه در 6 يا 5/6 سالگي به آموزشگاه وارد مي شود، مي تواند بنويسد ولي هنوز نظم و دقت لازم در نوشته هاي او مشاهده نمي شود، به كندي مي نويسد و بيش از اندازه لازم به قلم فشار مي دهد. به علاوه، هنگام انتقال از يك حرف به حرف ديگر، يا ميان آغاز و انجام مقطع، بيشتر توقف مي كند. روشي كه در آموزش نوشتن پيش گرفته مي شود اثر بزرگي در تحصيل اين مهارت دارد.

معلم مي تواند به تدريج كودكان را به برطرف كردن اين معايب، راهنمايي كند و در اين كار مي توان از نمونه هاي خطي چاپي استفاده كند. اين نمونه ها ابتدا عبارت از خطوط منفصل هستند كه به صورت هاي گوناگون، افقي، عمودي، مايل (؟؟) درمي آيند. بعد مرحله حروف و كلمات منقطع مي رسد و كودكان را وامي دارند كه قلم يا مداد خود را روي اين حروف و كلمات بكشند، اين تمرين نيز در كسب مهارت هاي لازم براي نوشتن، كمك بزرگي به شمار مي رود.

اهميت تربيتي رشد عضلاني تنها به اين نيست كه سبب بستگي قسمت هاي گوناگون رشد، به يكديگر مي شود بلكه نقش بسيار مهمي را در تكوين شخصيت كودك، به طور كلي بازي مي كند.

رشد حسي

چنانچه گفتيم «ادراك حسي، تنها وسيله ارتباط موجود زنده با عالم خارج است، مثلاً وقتي مي تواند بخورد كه ادراك كند چيزي در محيط خارج براي خوردن وجود دارد. زندگي خود را وقتي محفوظ مي دارد كه وجود خطرهايي را در جهان خارج ادراك كند. از اين رو، پيشوايان آموزش و پرورش جديد، مربيان را به رعايت اصل «تعدد تجربه و آگاهي فرد» مي خوانند.

بدين معنا كه براي كودكان، محيط را آماده سازند كه از لحاظ حركات و احساسات غني باشد و تجارب متعددي در اختيار اطفال بگذارد تا بدين وسيله بر فعاليت حواس ايشان كمك كرده موجب تكامل شخصيت آنان گردد. روي همين اصل، پرورش حواس كودك هدف اصلي آموزش و پرورش جديد است و اين كه ميدان آموز «سمعي و بصري» روز به روز وسيع تر مي شود به علت فايده و اهميتي است كه در پرورش صحيح كودك از لحاظ روانشناسي دارد:

چه اگر حواس كودك وظايف خود را بهتر و به موقع انجام ندهند او با زيان هاي زيادي مواجه خواهد شد، زيرا ديگر نمي تواند مستقيماً با محيط خود ارتباط يابد. چنان كه كري كلي و جزئي، رشد گويايي كودك را به تعويق مي اندازد و ميان او و پيشرفت مورد انتظار خود و جامعه اش مانع مي شود.

با توجه به اهميت حواس در زندگي بشر، معلمان و مربيان را ضروري است كه به روش‌هاي گوناگون و متعدد، در پرورش حواس كودكان در دوران رشد و نمو آنها بكوشند تا ايشان بتوانند به نحو احسن از حواس خود براي كسب علم و معرفت استفاده كنند.

وظايف معلم در پرورش حواس:

مهمترين وظايف معلمان در پرورش حواس عبارتند از:

1- اولين امر ضروري براي معلم اين است كه در سلامت و آزمايش حواس دانش آموزان و شايستگي آنها براي ادراك حسي بكوشد و كمترين كاري كه مي تواند در اين خصوص بكند اين است كه در تدريس دانش آموزان مبتلا به ضعف بينايي يا شنوايي را رعايت كرده و آنها را در جايي از كلاس قرار دهد كه نوشته ها و گفته هاي او را بهتر ببينند و بشنوند. بر معلم خوب لازم است كه والدين اين نوع دانش آموزان را از ضعف حواس آنها آگاه سازد تا تدابير لازم را جهت درمان اتخاذ كنند، چه اگر ايشان به همين وضع در مدرسه بمانند اغلب به ضررشان تمام خواهد شد.

2- بعد از آزمايش، ابتدا بايد تمام عوامل مؤثر در پرورش و تقويت ادراك را در تدريس خود، در نظر بگيرد. حداكثر كوشش را در تحرك دانش آموزان، با تشويق آنان به درس با روش هاي مناسب و طبيعي، مبذول دارد. يعني بعد از اينكه مشكل تقويت و آماده ساختن حواس براي انجام دادن وظايف خود، بر معلم حل گرديد. بايد به مشكل دقت كه در عصر حاضر يكي از بزرگترين مشكلات تربيتي است بپردازد. زيرا امروز ديگر نمي توان به اجبار دقت كودكان را جلب كرد. به همين سبب، كوشش و زحمت فراواني لازم است تا رغبت و عشق حقيقي نسبت به علم در كودكان ايجاد گردد.

3- معلم بايد در تدريس، روش تجزيه و تحليل بعد تركيب را در پيش بگيرد يعني با روش استقرايي تدريس كند. به سخن ديگر، بر معلم لازم است كه مشاهده را اساس كارش قرار دهد بدين ترتيب كه ماده را به اجزايش تقسيم كند و دانش آموزان به جزء جزء آنها توجه نمايند به طوري كه تا جزء اول را خوب و كامل نفهميده اند به جزء دوم نروند. زيرا مقياس موفقيت معلم در امر تدريس، ميزان درسي نيست كه در كلاس گفته است بلكه مقدار مطالبي است كه دانش اموزان كاملاً فهميده اند.

 

 

 

فایل ورد 33  ص


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2015009_5018.zip26.2k





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell