تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق مسأله امامت از ديدگاه عقل و قرآن

دانلود تحقیق مسأله امامت از ديدگاه عقل و قرآن

با رحلت پيامبر اسلام كه پيامبر خاتم نيز ‌بوده‌اند مسلماً براي هدايت و زعامت مسلمين مي‌بايد افرادي باشند كه عهده‌دار اين مسئوليت بوده به كساني كه به نيابت پيامبر رهبريت عمومي ديني و دنيايي مسلمين را از سلالة پيامير بر عهده دارند، امام مي‌گويند.

امامت در لغت به معناي پيشوايي و رهبري است.

در اصل بحث نياز به امام و معني امامت اختلافي نيست. ولي در چگونگي تعيين امام و خصوصيات آن بين فرقه‌هاي مختلف اختلاف نظرهايي وجود دارد و آنچه شيعه را از موافقت با خلافت انتخابي باز داشت ترس از پيامدهاي ناگوار آن يعني انحراف و فساد تدريجي در روش حكومت اسلامي بود از اين رو شيعه معتقد است امامت امري انتصابي است و پيامبر مأمور است از طرف خدا امام را به مردم معرفي نمايد، در واقع امام را خدا معين مي‌فرمايد به همانگونه كه خدا پيامبر را بر مي‌گزيند ولي اهل سنت امامت را انتخاب مي‌پندارند و خدا و پيامبر را در اين امر دخيل نمي‌دانند كه اين ديدگاه از نظر شيعه مردود است. در واقع شيعه امامت را همان نبوت منهاي وحي مي‌داند و امامت را داراي ابعاد گسترده‌اي شامل مديريت سياسي جامعه و عهده‌داري مسئوليت هدايت و رهبري معنوي جامعه در جهت رشد و ارتقاي انساني مي‌داند و همانگونه كه در سفينه البحار اين حديث رضوي نقل شده است «ان الامامة زمام الدين و نظام المسلمين ان الامامه اس الاسلام النمامي و فرعه اسامي» امامت سررشته دين و نظام مسلمانان است. امامت اساس و تنها بالنده اسلام و شاخه بلند آن است» شيعه بدين مسأله ايمان و اعتقاد راسخ دارد.

در سورة بقره آيه 124 خدواند كريم مي‌فرمايند:

«به يادآر هنگاميكه پروردگار را ابراهيم، او را مورد آزمايش قرار داد و پس از تكميل امتحان فرمود كه ترا براي مردم امام قرار دادم» كه در اين آيه خداوند امامت را والاتر از نبوت قرار داده چرا كه ابراهيم در ابتدا پيامبر بود و پس از انجام آزمايشات سخت و گذر از آنها به درجة امامت نيز رسيده و در اين جايگاه است كه لزوم باك و معصوم و خاص بودن امام مطرح و مشخص مي‌شود چرا كه غير از اين نمي‌تواند باشد.

از مهمترين اشارات و دلايل ارجحيت امامت انتصابي در نزد شيعه و از مدارك مستحكم آورده شده حديث ثقلين است كه از جانب رسول خدا نقل گشته است.

«اِني تارِكُ فيكُمُ الثَقَلين: كتابَ الله و عترَتي»

كه خود بر اهميت مسألة امامت و حساسيت آن بر اساس در رديف قرآن قرار گرفتن آن مي‌افزايد.

در پيرامون اهميت مسأله امامت شهيد آيت الله دستغيب در مباحث پيرامون تعيين و كتابي به همين نام تعيين به امامت و ولايت را از پايه‌هاي تعيين الهي كه دومين پاية ايمان است مي‌داند و مي‌فرمايند: يكي از شعب تعيين كه تحصيل آن بر هر مسلماني واجب است يقين به امامت و وجوب تبعيت و محبت دوازده نور طيبه و دودمان طاهره اول آنان علي ابن ابيطالب و آخرشان حجه ابن الحسن (ع) واجب است بطوري تعيين شود كه هرگز متزلزل نشود.»


دلايل عقلي انتصابي بودن امامت

همان‌طور كه خداوند پيامبر انتخاب مي‌كند مي‌تواند امام را نيز تعيين و معرفي نمايد. انجام اين كار لطف و عنايت الهي است و لطف، واجب علي الله است.

خواجه نصير در كشف المراد مي‌فرمايد:

امام لطف است پس نصب آن بر خداوند واجب است تا بدين وسيله غرض او حاصل شود.

غرض خداوند كمال و رشد معنوي انسانها است و وجود امام عامل اساسي اين رشد و كمال است.

 

  • qامامت در قرآن

در مسأله امامت و اهميت آن در قرآن پيش از اين مسأله مطرح شد كه خود از با اهميت‌ترين دلايل است.

قرآن در آية ديگري امامت را امري حقيقي و مستمر در نسل ابراهيم معرفي كرده: «وَجَعَلَها كَلَمه باقية في عَقبِهِ» (زخرف/ 28)

البته گفته مي‌شود كه چرا اصل مسأله امامت در قرآن ذكر نشده است كه در جواب مي‌توان گفت كه اولاً: همه مسائل اسلامي در قرآن ذكر نشده است و جزئيات مربوط به آن را مثلاً در مورد نماز پيامبر كامل فرموده‌اند.

ثانياً: اگر مستقيماً جزئيات جزئيات امامت در قرآن بيان مي‌شد، احتمال تعريف لفظي وجود داشت.

آية ولايت:

ولي و سرپرست شما تنها خدا و رسول او و كساني هستند كه ايمان آورند همان كساني كه در حال ركوع زكات دادند.

مائده آية 55

آية تطهير:

همانا خداوند اراده فرموده است كه هر نوع آلودگي را از شما اهل البيت دور كند و شما را پاك گرداند چه پاك كردني.

احزاب آية 33

كه به همين تعداد بسنده كرده و به دلايل ديگر و ادله ديگري مي‌پردازيم.

  • qامامت از ديدگاه روايات:

همانطور كه خداوند متعال در قرآن و خصوصاً آيه سورة نساء مي‌فرمايد كه از رسول خدا اطاعت كنيد كه كلام و امر و نهي رسول هيچ چيز جزء كلام و خواست خدا نيست پس در نتيجه اگر ثابت شود كه پيامبر در خصوص امامت مطلبي فرموده باشند تخلف از آن حرام و خلاف است. و بعيد است كه پيامبر در مورد مسأله چون امامت ساكت بماند و اظهار نظر نفرمايد.

1- حديث ثقلين

بدرستيكه من دو گوهر گرانبها در ميان شما نهادم تا زماني كه به آن دو تمسك جوئيد هرگز از من گرماه نخواهيد شد. . . . .

2- حديث سفينه

 همانا جزء اين نيست كه اهل بيت من در ميان شما بمنزله كشتي نوح هستند كسي كه بر او سوار شد نجات يافت و هر كسي دوري نمود، هلاك گرديد.

3- حديث يوم الانذار

بدرستي كه اين (علي) برادر من و وصي من و خليفه من در ميان شماست.

4- حديث امامت و خلافت علي (ع)

پيامبر گرامي به علي (ع) گفتند:

من شهر علم هستم و علي دروازة آن است.

  • qوظايف امام:

امام 3 وظيفه مهم دارد:

اول: شناخت قرآن و درك عميق حقيقت اسلام.

دوم: معرفي اسلام و قرآن بصورتي كه از هيچ عاملي نهراسد و تحت تأثير هيچ قدرتي قرار نگيرد.

سوم: زدودن و كنار زدن تحريفات ديني و شناساندن عوامل تحريف

  • qخصايص امام:

امام را شرايطي است كه از قرار زير مي‌باشند.

1) عصمت: در آية تطهير خداوند مي‌فرمايند كه ائمه را مطهر و معصوم قرار داده‌اند و در آية امامت در سورة بقره آيه 124 مي‌فرمايد: امامت عهد الهي است و به ستمكاران نمي‌رسد پس بايد كسي امام باشد كه هيچ گناه و حتي ترك اولي هم نداشته باشد.

در ضمن اگر امام معصوم نباشد همان مشكلاتي كه در عدم عصمت انبياء مطرح است پيش مي‌آيد.

2- علم لدُنّي:

علم بر دو گونه است يكي علمي كه بايد با درس خواند و مكتب رفتن و استاد داشتن بدست آورد كه آنرا علم اكتسابي مي‌گويند.

ديگري علمي است كه خداوند به افراد افاضه مي‌فرمايد كه با توجه به لياقت و ميزان استعداد دريافت و استحقاق آن به آنان عطا مي‌گردد.

سحرگه رهروي در سرزميني
 

همي گفت اين سعما با قديني

كه اي سوفي شراب آنگه شود صاف

كه در شيشه بماند اربعيني

 

خداوند هر كه را كه بخواهد هر نعمتي عطا مي‌فرمايد، بر اين اساس به ائمه اطهار همة صفات ارزنده عطا گرديده است براي اثبات اين ادعا به دلايل زير توجه مي‌كنيم:

1- از نظر عقلي:

امام كسي است كه بايد همة حقايق اسلامي را بشناسد و به ديگران معرفي كند. لازمة اين شناخت علم لدُنّي است.

2- از نظر نقل:

و ما يعلم تأويله الا اللهُ و الراسِخونَ في العِلم

آل عمران آية 7

و نمي‌ داند تأويل آنرا مگر خدا و كسانيكه در علم ثابت و راسخ‌اند.

3- در وجود حلم و تقوي و . . .  امام بايد بارزترين فرد موجود باشد. زيرا تقدم مفضول بر فاضل قبيح است.

و زندگي ائمه اطهار نشانگر همين واقعيت است.

  • qفضائل امامان:

يكي از ابعاد برجستة شخصيت امام، مقام علمي اوست. كه وسيله‌اي براي هدايت است. و نيز موجب جذب دلهاي تشنه و فكرهاي پژوهشگر و خود را كشف حقيقت براي بشر محصوب مي‌شود.

علي عليه السلام در معرفي اهل بيت مي‌فرمايد:

-  مائيم درخت پر ثمر نبوت و مدنهاي علم و سرچشمه‌هاي حكمت

- اهل بيت بهار علم و مرگ جهل هستند.

- خاندان پيامبر آنهايند كه ديدگاه و نظرشان از علمشان خبر مي‌دهد.

- خاندان پيامبر جايگاه سر خدا و پناهگاه امر خدا و مخزن علم اويند.

- كجايند آنان كه گمان برده‌اند كه در علم راسخند، نه ما؟

 

 

  • qاخلاق و عرفان

تجلي آثار هدايت معنوي در زندگي ائمه (ع) كه نشانگر مهمترين بعد شخصيت آنان مي‌باشد. در اشكال مختلفي قابل بررسي است.

مباني اخلاق و عرفان در مكتب اهل بيت، همواره حافظ اعتدال منطقي بين زهد و مسئوليهاي زندگي بوده و توان بين دنيا و آخرت و معادلة پيچيدة بعد مادي و معنوي زندگي بشري را الهام مي‌بخشيد.

در مكتب ائمه علم بدون تزكيه، ظلمت آفرين است. بر اين اساس حتي علم توحيد و كشف رموز و اسرار، اگر همراه با تزكيه نباشد، خود ممكن است تبديل به حجاب شود.

  • qمعارف و فقه و حديث:

هم اكنون مجموعه‌هايي چون بحارالانوار، وسائل الشيعه، مستدرك الوسايل و غيره كه معارف و احكام و احاديث منقول از ائمه را در بر گرفته، در دسترس مي‌باشد. كه جلوه‌اي از آثار فضيلتي و عرفاني اهل بيت مي‌باشد.

 

 

 

فایل ورد 13 ص


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2017468_7146.zip12.7k





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell