تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق تفسير سوره شعرا

دانلود تحقیق تفسير سوره شعرا

بخش اول

اجمالي از سوره شعرا :

- نام اين سوره از چند آيه آخر آن كه پيرامون شعراي بي هدف سخن مي گويد گرفته شده است.

- اين سوره 227 آيه دارد، تمام اين آيات ( به جز چهار آيه آخر آن ) در مكه نازل شده است. لحن اين آيات مانند ديگر سوره هاي مكي بيشتر روي اصول اعتقادي، توحيد، معاد و دعوت پيامبران خدا و اهميت قرآن تاكيد شده است. در حديثي از پيامبر اسلام (ص) در اهميت تلاوت اين سوره چنين مي خوانيم: كسي كه سوره شعرا را بخواند، به عدد هر كسي كه نوح را تصديق و يا تكذيب كرده است، ده حسنه براي او خواهد بود، و همچنين هود، شعيب و صالح، ابراهيم و به عدد تمام كساني كه تكذيب عيسي و تصديق محمد(ص) كرده اند.

ناگفته روشن است كه اين همه اجر و پاداش تنها براي تلاوت منهاي انديشه و عمل نيست، بلكه قرائن متعددي در روايات فضائل سوره ها است كه نشان مي دهد، منظور تلاوتي است كه مقدمه تفكر و سپس اراده و عمل باشد.


محتواي سوره:

در حقيقت مي توان محتواي اين سوره را در چند بخش خلاصه كرد:

بخش اول: طليعه سوره است كه از حروف مقطعه و سپس عظمت مقام قرآن و تسلي خاطر پيامبر در برابر پافشاري و خيره سري مشركان و اشاره اي به بعضي از نشانه هاي توحيد و صفات خدا سخن مي گويد.

بخش دوم: فرازهايي از سرگذشت هفت پيامبر بزرگ و مبارزات آنها را با قومشان ولجاجتها و خيره سري هاي آنان را در برابر اين پيامبران بازگو مي كند، كه بعضي مانند داستان موسي و فرعون مشروحتر و بعضي ديگر مانند سرگذشت ابراهيم و نوح و هود و صالح و لوط و شعيب كوتاهتر است.

بخش سوم: كه در حقيقت جنبه نتيجه گيري از بخشهاي گذشته دارد، پيرامون پامبر اسلام (ص)و عظمت قرآن و تكذيب مشركان و دستوراتي به آن حضرت در زمينه روش دعوت و چگونگي برخورد با مومنان سخن مي گويد و سوره را با بشارت به مومنان صالح و تمديد شديد ستمگران پايان مي دهد.


بخش دوم :

بررسي آيات سوره مباركه شعراء

( از نظر مباحث تربيتي )

 

بسم الله الرحمن الرحيم

1- طلسم: طا – سين - ميم

روايات متعددي از پيامبر اكرم (ص) يا بعضي از صحابه در تفسير "طسم" نقل شده كه همه نشان مي دهد، اين حروف علامتهاي اختصاري از نامهاي خدا، يا نامهاي قرآن، و يا مكانهاي مقدس و يا بعضي از درختان بهشتي و مانند آن است. (تفسير نمونه – مكارم شيرازي).

2- تلك آيات الكتاب المبين ( اين آيات كتاب مبين است.)

اصل تعقل.

نكته تربيتي: توصيف قرآن به مبين كه در اصل از ماده بيان است اشاره به آشكار بود عظمت و اعجاز آن مي باشد كه هر چه انسان در محتواي آن بيشتر دقت كند به معجزه بودنش آشناتر مي شود. از اين گذشته قرآن بيان كننده "حق" از "باطل" و آشكار كننده راه سعادت و پيروزي و نجات از گمراهي است.

4- ان نشا تنزل عليهم من السماء آيه فظلت اعنا قهم لما خاضعين.

( اگر ما اراده كنيم از آسمان بر آنها آيه اي نازل مي كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد.)

اصل عدل – روش انذار

نكته تربيتي:

اشاره به اينكه ما اين قدرت را داريم كه معجزه خيره كننده، يا عذاب شديد و وحشتناكي بر آنها فرو بفرستيم كه همگي بي اختيار سرتعظيم در برابر آن فرود آورند و تسليم شوند. ولي اين ايمان اجباري ارزشي ندارد، مهم آنست كه آنها از روي اراده و تصميم و درك و انديشه در برابر حق خاضع گردند.

5- و مايا تيهم من ذكر من الرحمان محدث الاكانواعنه معرضين.

( و هر ذكر تازه اي از سوي خداوند رحمان براي آنها بيايد، از آن اعراض مي كنند.)

اصل عنايت و اصل جمل عامل انكار

نكته تربيتي:

تعبير به "ذكر" اشاره به اين واقعيت است كه قرآن بيدار كننده و آگاه كننده است، در تمام آيات و سوره هايش، اما اين گروه از بيداري و آگاهي فرار مي كنند.

و تعبير به "الرحمان" اشاره به اين است كه نزول اين آيات از سوي پروردگار از "رحمت عامه" او سرچشمه مي گيرد كه همه انسانها را بدون استثناء به سعادت و كمال دعوت مي كند.

6- فقد كذبوا فيسا تيهم انباء ماكانوا به يستهزئون.

( آنها تكذيب كردند، اما به زودي اخبار آنچه را به استهزاء مي گرفتند به آنان مي رسد – و از مجازاتش با خبر خواهند شد-)

اصل عدل – روش انذار

نكته تربيتي: انذار به معني آگاهاندن نسبت به امري است كه در آينده رخ مي كند و مايه زجر وعذاب او خواهد بود. انذار روشي مبتني بر اصل عدل است. طبق اصل عدل، خداوند آدميان را به سبب بدكرداري، دچار مجازات و عذاب مي سازد، اما مقتضاي عدل آن است كه پيش از وقوع مجازات آگاهي كافي نبست به آن ايجاد شود. بر اساس روش انذار، بايد صبري با آگاهي مناسبي كه از اعمال متبري و آثار مترتب بر آن دارد، او را نسبت به عواقب اعمال نامطلوبش آگاه كند و وي را از آن برخور دارد.

7- اولم يروا الي الارض كم انبتنا فيها من كل زوج كريم.

( آيا نگاه نكردند، چه بسيار گياهان از انواع مختلف، نر و ماده، زيبا و جالب و پرفايده در آن آفريديم).

اصل تعقل – روش تعليم حكمت

نكته تربيتي: اين آيه، يكي از معجزات علمي قرآن است، در اواسط قرن 18 ميلادي، شخصي به نام "لينه" دانشمند و گياهشناس معروف سوئدي، موفق به كشف اين واقعيت شد كه مساله زوجيت در دنياي گياهان تقريباً يك قانون عمومي است و گياهان نيز همانند غالب حيوانات از طريق آميزش نطفه نر و ماده بارور مي شوند و سپس ميوه مي دهند.

ولي قرآن مجيد قرن ها قبل از اين دانشمند كراراً در آيات مختلف به زوجيت در جهان گياهان اشاره كرده ( در آيات مورد بحث و در سوره رعد و آيه 4، و لقمان آيه 10 و سوره ق آيه 7) و اين خود يكي از معجزات علمي قرآن است.

9- و ان ربك لهو العزيز الرحيم.

( پروردگار تو عزيز و رحيم است)

اصل عنايت ( فضل)

نكته تربيتي:

"عزيز" به معني قدرتمندي است كه شكست ناپذير است. هم توانايي بر ارائه آيات بزرگ دارد و هم درهم كوبنده تكذيب كنندگان است، ولي با اين حال رحيم است و رحمت واسعه اش همه جا را فراگرفته، و بازگشت جدي به سوي او در يك لحظه كوتاه كافي است كه تمام نظر لطف او را متوجه انسان سازد و بر گناهان گذشته اش قلم عفو كشد. طبق اين اصل، رفتار مربي در قيد رفتار مبري نيست، بلكه بر پايه اصالت رحمت، ابزار مي شود. روش هاي تربيتي بر فضل و رحمتي از سمت مربي مبتني خواهد بود.

13- و يفيق صدري  و لاينطلق لساني فارسل الي هارون.

( وسينه ام تنگ مي شود و زبانم به قدر كافي گويا نيست ( به برادرم ) هارون نيز رسالت ده – تا مرا ياري كند.)


اصل اصلاح شرايط – روش زمينه سازي

نكته تربيتي:

طبق اين روش بايد شرايطي را كه تسهيل كننده حالات و رفتارهاي مطلوب يا نامطلوب هستند، از پيش به عفو مقتضي دگرگون كرد، زمينه سازي دو وجه دارد، يكي ناظر به فراهم آوردن شرايط اوليه اي است كه احتمال بروز رفتارها و حالات مطلوب را بالا مي برد و ديگري ناظر به جلوگيري از شرايط اوليه اي كه احتمال بروز رفتارها و حالات نامطلوب را افزايش مي دهد، است.

15- قال كلا فاذهبا باياتنا انا معكم مستمعون.

( فرمود چنين نيست – آنها كاري نمي توانند انجام دهند – شما هر دو با آيات ما برويد ما با شما هستيم و – سخنانتان را – مي شنويم).

اصل عنايت:

نكته تربيتي:

در مورد " انا معكم" ( ما با شما هستيم)، بعضي به اشتباه گمان  كرده اند كه كلمه " مع" كمه دليل برحموايت و مساعدت است، شامل فرعونيان نمي شود. اين كلمه بع معني حضور دائم پروردگار در همه صحنه ها است، او حتي با گنهكاران و حتي با موجودات  بي جان همه جا بوده و هست و جايي از او خالي نيست.


21- ففررت منكم لما خفتكم فوهب لي ربي حكما و جعاني من المرسلين.

 ( من به دنبال اين حادثه هنگامي كه از شما ترسيدم فرار كردم، و خداوند به من علم و دانش بخشيد و مرا از رسولان قرار داد.)

اصل تعقل – روش تعليم حكمت

نكته تربيتي:

قرار دادن انسان در مسيري كه در آن به حكمت دست يابد، به منزله شيوه اي براي تربيت عقلاني اوست، مربي بايد سيري را همراه با متربي بپيمايد و او را در معرض علم و حكمت قرار دهد. با حصول حكمت، عقل فربه مي شود و بنيه اي استوار مي يابد و شكوفايي عقل در فراهم آمدن چنين بنيه اي است.

24- قال رب السماوات و الارض و مابينهما ان كنتم موقنين.

(گفت او پروردگار آسمانها و زمين و آنچه در ميان اين دو قرار گرفته است، مي باشد، اگر شما راه يقين مي پوئيد).

اصل تعقل

نكته تربيتي:

جمله "ان كنتم مومنين " ممكن است اشاره به اين مطلب باشد كه موسي مي خواهد تلويحاً به فرعون و بارانش بفهماند اگر در جستجوي حقيقت باشيد و صاحب عقل و شعرو، همين استدلال كه كردم كافي است، كمي چشمتان را بگشائيد و ساعتي در اين أسمانهاي وسيع و زمين گسترده و آثارش بينديشيد تا دانستنيها را بدانيد و جهان بيني خود را تصحيح كنيد.

28- اقل رب المشرق و المغرب و مابينهما ان كنتم تعقلون.

( گفت: پروردگار مشرق و مغرب و آنچه در ميان اين است، مي باشد. اگر شما عقل و انديشه خود را به كار مي گرفتيد)

اصل تعقل – روش تعليم حكمت

نكته تربيتي:

حضرت موسي (ع) نخستين بار اشاره به تدبير آسمانها و زمين كرد. ولي از آنجا كه آسمان بسيار بالاست و زمين، بسيار اسرار آميز، لذا در آخرين مرحله انگشت روي نقطه اي گذاشت كه هيچكس را ياراي انكار آن نيست، و انسان همه روز با آن سر و كار دارد، و آن نظام طلوع و غروب آفتاب و برنامه دقيقي كه در آن وجود دارد، و احدي نمي تواند ادعا كند من تنظيم  كننده آنم.

هر گاه پديده هاي هستي و امور و مسائل آدميان به گونه اي تبيين شود كه وجه ارتباط و انتساب آن به خدا آشكار شود. زمينه علم، فراهم مي أيد و با حصول عملن تعقل ممكن مي شود.

30- قال او لو جئتك بشيء مبين.

( موسي گفت: حتي اگر نشانه آشكاري براي رسالتم براي تو بياروم؟ )


اصل اصلاح شرايط – روش زمينه سازي

نكته تربيتي:

حالات و اعمال آدمي در بستر شرايط و موقعيتها مي رويد و از آنها ارتزاق مي كند، از اين رو شرايط و موقعيتهاي مختلف، حامل بالقوگيهاي متفاوتي در شكل دهي حالات و اعمال انسان هستند. انتخاب و تنظيم مناسب زمينه ها و شرايط، به مثابه عامل " تسهيل كننده" اي است كه امكان شكل گيري ها و شكل دهي هاي مطلوب را بالا مي برد. طبق اين روش بايد شرايطي را كه تسهيل كننده حالات و رفتارهاي مطلوب يا نامطلوب هستند، از پيش به نحو مقتضي دگرگون كرد.

32- فالقي عصاه فاذا هي ثعبان مبين

( در اين هنگام موسي عصاي خود را افكند و مار عظيم و آشكاري شد.)

33- و نزع يده فاذا هي بيضاء للناظرين.

( و دست خود را در گريبان فرو برد و بيرون آورد در برابر بيندگان، سفيد و روشن بود).

 

 

 

فایل ورد 34 ص


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2019105_8798.zip21.5k





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell