تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

بازدید کننده گرامی: در این فروشگاه کلیه اسناد علمی و پژوهشی از قبیل: مقاله، کتاب، تحقیق، و غیره با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرد. امیدواریم فایل هایی که در این فروشگاه عرضه می شود کمک شایانی به دانشجویان و بازدیدکنندگان در جهت به دست آوردن اطلاعات علمی صحیح و آسان در هر زمینه از مطالب مختلف کرده باشد. با عضویت در کانال تلگرام ما از زمان قرارگیری فایل های جدید در این فروشگاه به صورت 24 ساعته مطلع شوید

دانلود تحقیق قرآن ،‌كلام جاودانگي

دانلود تحقیق قرآن ،‌كلام جاودانگي

چكيده مطلب:

دربارة قرآن كتابهاي زيادي نوشته شده است. محققين و نويسندگان قرآن را از جنبه هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اخلاقي، ادبي و ... مورد بررسي قرار داده اند و هر يك از زاويه و يا زوايايي به قرآن نگريسته و هر كدام از آنها نكات جالبي را از قرآن به دست داده‌اند.

اين مجموعه به اطلاعاتي جالب و خواندني درباره قرآن مجيد اين كتاب آسماني ما مسلمانان و معجزه جاوداني رسول اكرم اشاره مي كند. مطالبي كه هر كس دوست دارد به عنوان علوم قرآني از آن مطلع باشد، البته گمان نكنيد تمام نكات جالب قرآن در اين تحقيق آورده شده است، بلكه بايد عرض نمايم مطالب اين جزوه قطره اي از درياي بيكران قرآن مي باشد. همانگونه كه نمي توان سر عالم هستي و سير حيات در آن را در كتابي توصيف نمود، عظمت قرآن را نيز نمي توان در كتابي باز نوشت،‌ مضاف بر اين كه با دانش كمي كه بيشر دارد چگونه مي تواند به رموز عالم هستي و همچنين به تمام رموز و نكات قرآن پي ببرد و آن را بازگو نمايد؟


مقدمه

قرآن كتاب هدايت و انسان سازي و برنامه زندگي انسان و به ويژه يك مسلمان است. شايسته است از سنين كودكي و نوجواني، زمينه هاي آشنايي و بهره وري از آن را براي تمامي انسانهاي جامعه فراهم آوريم. دانش آموزان بايد علاوه بر يادگيري قرائت قرآن كه در دروس تعليمات ديني و قرآن مي آموزند، به صورتهاي گوناگون با كتاب خدا آشنا و مأنوس گردند. براي اين منظور لازم است، زمينه هايي فراهم آوريم كه همراه با درك عظمت اين كتاب الهي، بياموزند كه اين كتاب بايد به عنوان معلم و راهنماي صديق و هميشگي در زندگيشان حضور داشته باشد.

اين جزوه در واقع براي رسيدن به هدف فوق يعني شناساندن قرآن به نوجوانان و جوانان تهيه شده است. به طور كلي اهم اطلاعات مقدماتي را كه شايسته است، يك مسلمان از كتاب ديني و الهي خود داشته باشد را در اختيار شما عزيزان قرار مي دهد و باشد كه انس با قرآن ، مقدمات حركت و هدايت آدمي را در صراط مستقيم،‌دوري از رذائل و آلودگي ها، شكوفا شدن استعدادهاي عالية‌ روحي و ملكوتي و رسيدن به مرحلة كمال انساني را آسان سازد.

پس شايسته است كه دقيقه اي را فرو نگذاريم و از اين سرچشمه پاك و گواراي الهي دل و جان خويش را سيراب نماييم.

اميد است با مطالعة اين تحقيق ، اطلاعات سودمندي را در زمينة قرآن به دست آوريد و ‎آغازي باشد براي مطالعه، درك و شناخت و عمل به دستورات قرآن.

فصل اول

قرآن به چه معني است؟

قرآن در اصل به معني خواندن است. پس قرآن كتابي خواندني است بايد آن را خواند و در معنايش دقت و تدبير نمود. بعضي ها در اصل به معني جمع گرفته اند كه اصل (قرءَ ) به معني جمع است در اين صورت مي توانند بگويند قرآن يعني جامع حقايق و فرموده هاي الهي و نيز گفته اند از آن جهت قرآن ناميده مي شود كه سوره ها را جمع نموده آنها را به يكديگر مي‌پيوندد.

قرآن شناسي :

بدون ترديد قرآن بزرگترين و آخرين كتاب آسماني است كه بر پيامبر اكرم اسلام، خاتم پيامبران حضرت محمدبن عبدالله (ص) نازل شده است. و بدون ترديد وقتي ما مي توانيم از قرآن كه بزرگترين و عميقترين كتاب انسان سازي است بهره مند شويم كه آن را بشناسيم، و بهترين راه شناخت، آن است كه موضوعات آن را جدا جدا مورد بررسي قرار دهيم و با تجزيه و تحليل عميق، به اهداف آن دست يابيم. هدف اصلي قرآن، هدايت بيشر به سوي تكامل است، هدايتي كه در پرتو آن، رحمت همه جانبه مادي و معنوي براي انسانهاي با ايمان به دست مي آيد، چنانكه در آيه 57 سوره يونس مي خوانيم:

يا ايها الناس قد قائتكم موعظه من ربكم و شفاء لما في الصدور و هدي و رحمه للمؤمنين ؛ اي مردم! اندرزي از طرف پروردگارتان براي شما آمده است، و درماني براي آنچه در سينه ها است (شفاي دلهاي شما) و هدايت و رحمتي است براي انسانهاي با ايمان.

در اين آيه ، قرآن بعنوان موعظه (نمر كننده مزرعه دل براي كشت بذرهاي معنوي) و شفاء و درمان بيماريهاي معنوي، و مايه هدايت به راه راست،‌و سرانجام، رحمت همه جانبه براي انسانها معرفي شده است.

بنابراين قرآن را بايد به اين عنوان بشناسيم و بپذيريم كه يك كتاب كامل انسان سازي است و آنچه در قرآن آمده،‌همه به نحوي انسانها را به سوي هدايت راهنمايي مي كند. تمام آيات، جمله ها و واژه هاي آن در مسير هدايت و ساختن انسان كامل به كار رفته است، و از آغاز تا انجام آن، كلمه اي نمي يابيم كه در راستاي هدايت و انسان سازي نباشد. از سوي ديگر قرآن در مسأله هدايت،‌يك كتاب كامل است و هيچگونه نقصي در آن نيست. همة ريشه ها، عوامل، زمينه ها ، انگيزه ها و نتايج درخشان سعادت و هدايت را بيان كرده است.


موضوعات متنوع در قرآن:

از آنجا كه انسان داراي ابعاد گوناگون است، راههاي هدايت او نيز متنوع بوده و ابعاد گوناگون دارد. بر همين اساس كتابي كه به عنوان هدايت كامل انسان وضع ميشود، بايد از همة ابعاد انسان سازي بهره مند باشد.

قرآن يك چنين كتابي است. عوامل و راههاي گوناگون هدايت،‌از عقايد و معارف و اصول و فروع گرفته تا اخلاق و ارزشهاي مختلف زندگي را با بهترين بيان شرح داده است و در اين راستا از هيچ عامل و قالب سازندگي فروگذار ننموده است از جمله، ارزشها و ضد ارزشها را در قالب داستان،‌ تعيين نموده است.

طبيعتاً يك كتاب كامل انسان سازي نيز بايد اينگونه باشد، از يك سو نيروي فكر و انديشه را بپروراند و از سوي ديگر عواطف و احساسات را حركت بخشد و در آخر راهكارهاي صحيح و بهينهه را ارائه دهد و همچون درياي ژرفي باشد كه داراي همه گونه ذخاير و گنجينه است.

قرآن داراي چنين ويژگيهايي است چنانكه امير مؤمنان علي (ع) مي‌فرمايند:

همانا قرآن داراي ظاهري زيبا و شگفت انگيز، و باطني پرمايه و عميق است. نكات شگفت آور آن فاني نگردد، و اسرار نهفته آن پايان نيابد، و هرگز تاريكيهاي (جهل و گمراهي) جز در پرتو آن، برطرف نخواهد شد.


و در مورد ديگر مي فرمايد:

خداوند سبحان هيچكس را به مطالبي مانند آنچه در قرآن آمده، موعظه نفرموده است. زيرا قرآن رشته محكم خدا و وسيله امين او است. بهار دلها و چشمه هاي دانش در قرآن است، براي قلب و دل جلاء و درخششي جز قرآن نتوان يافت.


نقش داستان ها در سازندگي انسان

يكي از بخش هام مهم قرآن، داستانهاي پيامبران و پيشينيان و حوادث عصر نزول قرآن است، به طوري كه قسمت بسيار مهم قرآن به بيان سرگذشت پيشينيان اختصاص يافته است، چرا كه:

تاريخ حقيقي – دور از خرافات و هر گونه دروغ همچون آيينه صافي است كه زشت و زيبا را نشان مي دهد، كاميابي ها و ناكامي ها و عوامل و نتايج آنها را ، و به طور خلاصه تمام قامت جوامع انساني را منعكس مي نمايد.

تاريخ؛ آزمايشگاه مسايل گوناگون است. چرا كه آنچه را انسان در ذهن خود با دلايل عقلي ترسيم مي كند، آن را در صفحه تاريخ به صورت عيني مي يابد و هيچ چيزي مانند تاريخ، نشانگر واقعيات زندگي به طور ملموس نيست.

داستانهاي حقيقي، همان فرازهاي تاريخ است. تاريخ مجموعه اي از ارزشمندترين تجربيات پيشينيان را براي ما به ارمغان مي آورد و به همين دليل مي تواند نقش سازنده و بسيار اثربخشي در تربيت انسانها داشته باشد.

تاريخ يكي از منابع بزرگ معرفت و شناخت است.

اهميت تاريخ از اين نظر است كه كمتر حادثه اي را در زندگي امروز ميتوان يافت كه نمونه هايي از آن در گذشته نباشد، زيرا تاريخ همواره تكرار مي شود و سعادت و شقاوت را به روشني نشان ميدهد.

قرآن كه يك كتاب كامل تربيتي است، از تاريخ زندگي پيشينيان، كه وسيلة مهم هدايت است،‌حداكثر استفاده را مي نمايد، و با نشان دادن الگوها ، در اعماق عواطف نفوذ مي كند و موجب تغيير و تحول مي شود.

قابل توجه اينكه: داستانهاي قرآن، در هر مورد، از بهترين نمونه ها استفاده كرده، و ريشه ها و عوامل و نتايج را همراه خود بيان نموده است و در نتيجه عاليترين درسهاي ملموس و روشن را مي آموزد.

هدف قرآن از ذكر داستان ها، داستان سرايي و سرگرمي نيست، بلكه از جاذبة داستان كه داراي كشش ويژه اي است استفاده كرده، تا انديشه ها را بارور سازد و موجب عبرت و تحول گردد.


فصل دوم

مبدأ و منشأ نزول قرآن

خداوند در آياتي از كتاب خود،‌ اصل نزول قرآن و مبدأ نزول آن را كه همان اسمهاي نيكوي الهي است بيان فرموده كه بخش عمده‌‌ي اين آيات به هفت سوره اي گفته مي شود كه در آغاز آنها حروف مقطعه‌ي «حم» آمده باشد. اين شروع مشترك،‌نشانگر مضمون مشترك و هدف ويژه اي است كه اين سوره ها دارند. سرآغاز اين سوره ها ،‌بيان تنزل وحي ،‌دريافت وحي و محتواي اجتمالي وحي است.

افزون بر اين هفت سوره، در سوره هاي ديگر مانند «واقعه» ، «آل عمران» و «علق» نيز به مسئله‌ي منشأ و مبدأ نزول قرآن اشاره شده است كه نخست به ذكر آيات كريمه‌ي آن سوره‌ها مي‌پردازيم.

آمدن اسمهاي نيكوي الهي در آيات قرآن كريم،‌براساس ارتباط موضوع مطرح شده با آن «اسم » است. اگر در آيه اي «الرحمن الرحيم» آمده و در آيه‌ي ديگر ، «شديد العقاب» «مجازات او شديد است» به دليل تناسب آن آيات باهر يك از اين «اسم هاي نيكو» است.

در اين آيات كريمه، پيش از بيان نزول قرآن، دو اسم «حي» و «قيوم» براي خداوند كه نازل كننده‌ي قرآن است آمده و اشاره به اين دارد كه نزول قرآن كريم، از مبدأ «زنده و پايدار» است و مي فرمايد: آن خدايي كه زنده و پايدار است و هيچ معبودي نيست مگر او، قرآن و كتاب خويش را در معيت و مصاحبت حق بر تو نازل نمود.

2- فرود آمده از طرف خداي «رب العالمين»

خداي سبحان در سوره‌ي «واقعه» نزول قرآن را از ساحت «رب العالمين» بيان فرموده است: «أنه لقرآن كريم × في كتاب مكنون × لا يمسه الا المطهرون × تنزيل من رب العالمين » [2]. اگر مقصود از «عالمين» در اين آيه، جهانها و عالم ها باشد، معناي اين آيه‌ي كريمه آن است كه قرآن از سوي پروردگار جهانها و عوالم نازل شده و به همين دليل، هماهنگ با تكوين و عوامل هستي است. و اگر مقصود از «عالمين»، جهانيان باشد؛ چنانكه در سوره «فرقان» آمده: «تبارك الذي نزل الفرقان علي عبده ليكون للعالمين نذيراً » [3]، در اين صورت، معناي آيه اين مي شود كه قرآن كريم ،‌از سوي پروردگار جهانيان نازل شده و از اين رو برآورنده‌ي نيازهاي همه‌ي انسانها در همه‌ي عصرهاست و فطرت آنان را شكوفا مي سازد.

جايگاه نزول قرآن

در سوره‌ي «علق » و در آغاز بعثت و رسالت رسول اكرم (ص) چنين آمده است: «اقرأ باسم ربك الذي خلق × خلق الإنسان من علق × اقرأ و ربك الأكرم × الذي علم بالقلم × علم بالإنسان ما لم يعلم». [4].

در اين آيات كريمه مبدأ و جايگاه نزول قرآن، خداي «معلم» و «أكرم» معرفي شده و مي‌فرمايد: اي رسول ما ! قرآن را به نام پروردگارت كه آفريننده‌ي عالم است،‌قرائت كن؛ خدايي كه آدمي را از خون بسته آفريد؛ بخوان قرآن را كه پروردگار تو كريمترين كريمان است؛ خدايي كه بشر را علم نوشتن با قلم آموخت و به آدم آنچه را كه نمي دانست، به الهام خود تعليم داد.

خداي سبحان در آيات ديگري از كتاب خود، فرشتگان حامل قرآن را «كرام برره» معرفي مي‌نمايد: «في صحف مكرمه

موفوعه مطهره × بأيدي سفره × كرام برره» [5].

آيات الهي،‌در صفحات مكرم نگاشته شده است؛ صفحاتي بلند مرتبه و پاك و منزه كه در دست سفيران حق و ملائكه‌ي مقرب و عالي رتبه، و با حسن و كرامتند.

در آيه اي ديگر، قرآن كريم را گفته‌ي رسول كريم مي خواند كه : «أنه لقول رسول كريم» [6] و در سوره‌ي «واقعه» خود قرآن را به وصف «كريم» ستوده، مي فرمادي: «أنه لقرآن كريم × في كتاب مكنون». [7].

4- فرود آمده از طرف خداي رحمان رحيم «بخشنده و مهربان»

در سوره «فصلت» كه يكي از حواميم هفتگانه (حواميم سوره هايي كه با حا و ميم شروع شدند) است فرمود : «حم × تنزل من الرحمن الرحيم» [8]؛ يعني اين كتاب، از رحمت رحماني حق نشأت و سرچشمه گرفته و از رحمت رحيميه خداوند تنزل يافته است. مقصود از اين رحمت، رحمت عاطفي نيست؛ زيرا آن رحمت، به دليل انفعالي بودنش ملازم با نقص است چه اينكه به جهت عاطفي بودن ، نياز به چيزي دارد كه عاطفه برانگيز باشد و احساسات و عاطفه هاي شخص را برانگيزد و او را به رحمت وادار نمايد.

منظور از رحمت در اين آيه‌ي كريمه و در اسمهاي نيكوي الهي، رحمتي است كه نقص موجودات را به كمال، ترميم مي كند و ناقص را از طريق هدايت. به كمال خويش واصل مي سازد و اين رحمت، رحمتي ابتدايي و غير انفعالي است؛ رحمتي كه پيش از خلقت بوده و سبب خلقت است؛ چنانكه به جهت كامل ساختن مخلوق، همراه آن و پس از آن نيز خواهد بود. در بحثهاي آينده روشن خواهد شد كه هنگام اجتماع دو اسم از اسمهاي نيكو الهي مانند حي و قيوم و رحمان و رحيم ، تركيب و با هم بودن آن اسمهاي نيكو و تركيب آن صفات عالي، سهم مؤثري در تنزل قرآن دارد.

5- فرود آمده از طرف خداي مبارك

در سوره‌ي «دخان» كه يكي ديگر از حواميم هفت گانه است مي فرمايد: «حم × والكتاب المبين × انا انزلناه في ليله مباركه » [9]‌و سپس مي فرمايد : «امراً من عندنا أنا كنا مرسلين».[10].

 

 

 

فایل ورد 60 ص


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fileaa_2019124_2923.zip38.9k





دسته بندی محصولات فروشگاه

آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

filesell filesell